Salı , 19 Haziran 2018
Anasayfa / Duyurular / Kur’an’da Cahiliyye Kavramı – Aylık Kavram Desleri
Kur’an’da Cahiliyye Kavramı – Aylık Kavram Desleri

Kur’an’da Cahiliyye Kavramı – Aylık Kavram Desleri

Kur’an’da Cahiliye Kavramı

Sedat Kotan Hoca  “Cahiliye” kavramının boyutları ve belirgin özellikleriyle ilgili bir sunum gerçekleştirdi.

İnsan ve Medeniyet Hareketi Gebze’de her ay geleneksel olarak düzenlenen kavram derslerinin sonuncusunda Sedat Kotan Hoca tarafından “Cahiliye” kavramıyla ilgili bir sunum yapıldı. Gebze İMH mensuplarının katıldığı sunumunu Kur’an’da cahiliye kavramlarının geçtiği Ali İmran 154, Maide 50 ve Fetih Suresi 26. ayetler çerçevesinde ele alan Sedat Kotan hoca büyük bir ilgiyle dinlendi.

MÜFREDAT’TA CAHİLİYE KAVRAMI

Konuşmasında cahiliye kavramının Kur’an’ın temel kavramlarından biri olduğunu vurgulayan Sedat Kotan hoca, cahiliye’nin kesin olmayan bir bilgiyle hareket etme anlamı taşıdığını belirterek, cahiliyenin inanç, düşünce, bilgi ve eylemde hayatımızdaki yansımaları ve boyutları üzerinde durdu. Arapçanın büyük ustası Ragıp El İsfahani’nin cahiliye tanımında üç anlamı ön plana çıkardığını anlatan Sedat Kotan, “Bunlardan ilki nefsin bilgiden uzak olması, ilim karşıtlığı, kesin bilgiye göre değil zan üzerine hareket etmedir. İkincisi, bir işi, yapılması gerekenin aksine yapmaktır. Üçüncü anlam ise bir şeye inancın o şeyin esas yapısının aksine bağlanmasıdır. Cahiliye kategorisindeki insan zanla, aceleci tepkisel ve fevri düşünür ve hareket eder. Bunun karşısında tevhidi düşünceye sahip olan insan ise ilim, kesin bilgi ve delille düşünür, sekinet ve vakarla hareket eder” diye konuştu.

CAHİLİYE’NİN BOYUTLARI

Cahiliye kavramını 20. Yüzyılda Müslümanların gündemine Seyyid Kutup ve Mevdudi gibi iki büyük düşünürün getirdiğini hatırlatan Sedat Kotan, Cahiliye’nin belirgin özellikleriyle ilgili bilgi verdi. Cahiliye’nin en belirgin özelliğinin sağlam bir bilgi ve delile dayanmayan, zan temelli düşünce, tutum ve davranışlar olduğunu ifade eden Sedat Kotan, cahiliyenin ikinci önemli özelliği olarak da taassubu gösterdi. Cahiliye’nin inançsal, hukuksal, yönetsel/sistemsel, ameli/eylemsel, ilimsizlik/zannilik ve soy/kabile/kavmiyet taassubu gibi ana başlıklarda ele alınacak boyutları olduğunu belirten Sedat Kotan hoca, “Merhum Seyyid Kutup cahiliyeyi “mutlak cahiliye” ve “şirk cahiliyesi” olarak kategorize ediyor. Mutlak cahiliye Allah yoktur, düşüncesi yani ateizmdir. Şirk cahiliyesinin temelinde ise Allah’ı uzak görmek vardır” dedi.

Sedat Kotan hocanın sunumu soru cevap bölümüyle sona erdi.

 

 

Hakkında imhgebze